top of page

"La setmana dels barbuts" a Almenar, la més freda de l'hivern...


https://calendariermita.cat/

https://www.magradacatalunya.cat/

A la imatge veieu sant Maur abat (o Maure o Mauri) (festivitat del dia 15 de gener), sant Antoni abat (17 de gener) i sant Pau ermità (dia 16 de gener) , tots "barbuts". Ja tenim aquí, doncs, "la setmana dels barbuts", segons la tradició catalana, la més freda de l' any. Encara que el fred en principi no és pas dolent... fins a cert punt és necessari dins del cicle de l' any.

La setmana en qüestió es refereix als sants d' aquests dies de gebrades fortes, dies d' estufa i llenya sense parar. Els sants no en tenien la culpa, era hivern, simplement. I per si encara no fos prou, la popular setmana s' allargava en alguns indrets fins a sant Fructuós , màrtir a Tarragona, (dia 21) i sant Vicenç (dia 22), patró de Menàrguens -La Noguera- , aquell que, segons el tradicional refrany "treu la boira i fica el vent". Tot ells, sants pintats amb barbes llargues i espesses.

Fins aquí, perfecte ! Però al poble d' Almenar, al temps de la nostra infantesa, teníem un "problema" amb el tema dels barbuts. El "problema" era sant Sebastià (festivitat el 20 de gener), que com a bon jove romà, anava i va ben afaitat. Sant Sebastià és el sant patró i protector de la vila de biografia ben interessant que us convido a consultar. El 20 de gener és la festa major d' hivern, festa solemne com poques. I, efectivament, aquell dia sol fer un fred intens, fred saludable si voleu, que ho mata tot, però sant Sebastià, jove, afaitat i despullat, digne de compassió amb la seva mirada perduda cap al cel, sembla que, pel fet de presentar-se sense barba, quedava al marge de la tradició catalana. O és que sempre hi ha una excepció en totes les generalitats més o menys imposades. Sigui com sigui, esperem que passeu una bona festa major i que el fred de la "setmana dels barbuts" no ens congeli l' humor.

bottom of page